Poznaj sztuczki, dzięki którym zostaniesz mistrzem wyszukiwarki Google

przez Mateusz Hoffman

Powiedzmy sobie szczerze – wyszukiwanie podstawowych informacji w XXI wieku nie jest niczym skomplikowanym i stanowi stały element naszego życia. Zawdzięczamy wyszukiwarce setki wygranych zakładów, small-talków pokroju „a wiesz ile lat ma Krzysztof Ibisz? Niesamowite!” i od pewnego pokolenia część zaliczonych kartkówek. A gdyby tak bez większego wysiłku można było zwiększyć efektywność tych wyszukiwań? Gdyby na tej prostej czynności można było zaoszczędzić dodatkowe godziny, dzięki małym zmianom? Powiesz: „Ale co tu można zmienić? Szukam konkretnego hasła, wpisuje i cyk!”. Otóż „nic bardziej mylnego” – silnik wyszukiwarki Google posiada wbudowane mechanizmy, które pozwalają się nam dogadać z nim lepiej niż stereotypowy wujek na wakacjach w Egipcie zamawiający obiad słowami: „Muuu, ziemniaki and big beer, bitte”. I dzisiaj sobie o takich sztuczkach pogadamy (oczywiście mowa o wyszukiwarce, nie obiedzie).

Dlaczego warto wiedzieć jak używać Google?

W dzisiejszych czasach, za pośrednictwem internetu możemy się uczyć właściwie wszystkiego. Od programowania i arkanów branży IT (co czego zachęcam za pośrednictwem tego bloga), przez szydełkowanie, nagrywanie viralowych TikToków aż po tak ważne zagadnienia jak morfologia Karbicy Prążkówki.

Otóż wyszukiwarka internetowa stanowi podstawowe narzędzie służące nam do poruszania się po bezkresnych wodach sieci – według niektórych wyliczeń, przeciętny użytkownik spędzi na jej używaniu ponad 200 godzin podczas swojego życia (co przelicza się na 9 pełnych dni). To mało czy dużo? Biorąc pod uwagę, że przeciętna interakcja z tym narzędziem pochłania zaledwie kilka bądź kilkanaście sekund, wydaje się to dość solidny wynik i warto by było się nad tą czynnością „pochylić”.

Przypomnij sobie czasy kiedy uparcie szukałeś/łaś jakichś treści ale wyniki przysłonięte zostały toną bezużytecznych materiałów zawierających wyszukiwaną frazę – dłonie same się zaciskają w pięść, prawda? Właściwie to nic dziwnego biorąc pod uwagę, że na stan obecny, indeksowane jest prawie 2 miliardy stron (źródło: Internet Live Stats). Jak się tu odnaleźć?

 

Obrazek pokazujący licznik obecnie indeksowanych stron internetowych

Źródło: https://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/

 

Odpowiedź jest prosta – doprecyzowując swoje zapytania, żeby nasz pomocny Google zrozumiał nas dokładnie tak jak chcemy. Skoro już wiesz to… zaczynamy?

Operatory, czyli zjeść ciasto XOR mieć ciastko

Zapytania w naszej wyszukiwarce pozwalają nam operować na grupach/zbiorach interesujących nas fraz. Nie zamierzam robić z tego akapitu wstępu do zajęć teoretycznych więc upraszczając – pole wyszukiwarki pozwala nam na umieszczenie dodatkowych parametrów, co w zasadzie nie różni się od klasycznego wyszukiwania żadnym dodatkowym krokiem.

Przykład wykorzystania operatorów w wyszukiwarce

Warto jednak mieć na uwadze parę szczegółów:

  • Nie umieszczaj spacji pomiędzy operatorem z dwukropkiem (dla przykładu define:Kraków zadziała, zaś define: Kraków już nie)
  • Google ignoruje znaki interpunkcyjne nie będące częścią bezpośrednią operatorów

Lista wspieranych przez Google operatorów

Skompletowałem listę operatorów wspieranych na dzień dzisiejszy (luty 2021) przez Google wraz z wyjaśnieniem i przykładami. Lista ta może się zmieniać na przestrzeni czasu więc postaram się zachować czujność i aktualizować ją w takich przypadkach.

  • “[wyszukiwana fraza]” – pozwala na wyszukania dokładnej frazy (domyślnie wyszukiwanie przewiduje rozdzielenie wyszukiwanych słów, co może być zarówno pomocne jak i denerwujące)
  • OR – pozwala na wyszukanie FRAZY1 lub FRAZY2 (wyświetla też wyniki w momencie kiedy występują obie frazy) przez co lista wyników jest odpowiednio poszerzona (przykład: szkolenie (gotowanie OR szydełkowanie) Kraków)
  • AND – analogicznie do przykładu powyżej gdy wyszukujemy FRAZE1 oraz FRAZE2 dzięki czemu ograniczymy wyniki tylko do tych posiadających oba wyrazy (różnica między AND a użyciem cudzysłowie dotyczy miejsca występowania wyrazu – w przypadku tego drugiego musi on znajdować się na indeksowanej stronie dokładnie obok)
  • – – pozwala na wykluczenie konkretnego wyrazu/frazy z wyszukiwania (załóżmy, że chcemy się wybrać do jakiegoś pięknego zamku ale Malbork już mamy zaliczony więc szukamy: piękny zamek w Polsce Malbork)
  • * – pozwala nam na umieszczenie tzw. „dzikiej karty” (ang. wildcard) czyli np. dowolnego wyrazu pomiędzy zdefiniowanymi słowami (dla przykładu szukamy stron lokalnych związków piłki siatkowej, nożnej, koszykowej i każdej innej: „związek piłki * w Siedlcach”)
  • ( ) – pozwala na grupowanie operatorów niczym w równaniach matematycznych jak np. (zoo OR kino) AND (Kraków OR Katowice)
  • $ – pozwala na wyszukiwanie cen
  • define: – pozwala na wyszukanie definicji frazy w charakterystyczny, Google’owy sposób (w postaci karty) np. define:marzanna
  • Cache: – zwraca ostatnią zcachowaną wersję strony (tak długo jak jest ona indeksowana)
  • filetype: mój ulubiony operator czyli zdefiniowanie rodzaju wyszukiwanego pliku (dla przykładu, na wyszukanie samych plików PDF pozwoli nam: filetype:PDF)
  • site: – pozwala na ograniczenie wyników do konkretnej strony (dla przykładu, chcemy wyszukać wszystkie książki o Harrym Potterze na stronie księgarni Helion: „Harry Potter” site:helion.pl)
  • related: – ciekawy operator pozwalający nam na odszukanie stron powiązanych z konkretną witryną (szukamy innych pizzerii poprzez powiązanie z Pizza Hut: related:pizzahut.pl)
  • intitle: – pozwala na wyszukanie wyników zawierających konkretny wyraz w tytule strony
  • allintitle: – działa na podobnej zasadzie, co intitle jednak wyświetla wyniki, które zawierają wszystkie zdefiniowane w tym operatorze wyrazy
  • inurl: – pozwala na wyszukanie wyników zawierających konkretny wyraz w adresie strony
  • allinurl: – ta sama zasada czyli wyświetla strony, które zawierają wszystkie zdefiniowane w operatorze wyrazy w swoim adresie
  • intext: – pozwala na wyszukanie wyników zawierających konkretny wyraz w treści właściwej strony
  • allintext: – wyświetla wyniki, które zawierają wszystkie zdefiniowane w operatorze wyrazy w treści właściwej strony
  • AROUND(X) – zdefiniowany pomiędzy dwoma wyrazami pozwala na ograniczenie wyników do tych, gdzie wyszukiwane frazy występują w określonej odległości między sobą, gdzie X oznacza liczbę oddzielających wyrazów (dla przykładu, szukamy opinii o „dobrych” lekarzach w okolicy ale nie interesuje nas to słowo w dalszej części zdania np. „lekarz okulista był fatalny i dobry pomysł, że uciekliśmy”: lekarz AROUND(2) dobry)
  • weather: – pokazuje informacje o pogodzie w zdefiniowanej lokalizacji (niby łatwiej napisać np. pogoda kraków ale spróbujcie użyć dziwniejszych nazw miast jak John w stanie Oregon – weather:john zadziała, zaś pogoda john brzmi troche jak nasz daleki krewny, który wyemigrował do Czikago)
  • stocks: – wyświetla informacje o akcjach
  • map: – wyświetla wyniki mapy dla konkretnej lokalizacji
  • movie: – wyświetla informacje dotyczące konkretnego filmu (tu przykładem niech będzie znany film Pasikowskiego – wyszukanie frazy psy pokaże nam wesołe, futrzaste mordki zaś movie:psy przypomni nam jak wygląda Bogusław Linda)
  • in – pozwala na przekonwertowanie określonej jednostki w inną (np. waluty, jednostki wagi, temperatury)
  • source: – pozwala na wyszukanie wiadomości z konkretnego źródła za pośrednictwem Google News

Słowem zakończenia

Mam nadzieje, że przedstawiona powyżej wiedza pomoże Ci wyszukiwać lepiej w naszym ukochanym Google oraz, że operatory te poskutkują w odzyskaniu sporej ilości czasu, którą bez wyrzutów sumienia możesz przeznaczyć na oglądanie uroczych zwierzątek na YouTube (oczywiście są badania, które mówią o pozytywnym wpływie takich seansów więc czemu nie),

Podrzucam taki jeden, podpatrzony z newslettera Sidekick dla przykładu:

 

Udanego tygodnia,

Podpis "Mateusz"

Darmowy ebook dla subkrybentów

You may also like